Ježíš
Kristus seslal apoštolům a učedníkům
Ducha
Svatého od svého Otce
Devítidenní
příprava na Slavnost Seslání Ducha Svatého
Boží
Syn Ježíš řekl při Poslední večeři apoštolům:
"Měl
bych vám ještě mnoho co říci, ale ted byste to nemohli unést.
Až však přijde On, Duch pravdy, uvede vás do celé pravdy. On
totiž nebude mluvit sám od sebe, ale bude mluvit, co uslyší, a
oznámí vám, co má přijít."
Čtvrtek
- Slavnost Nanebevstoupení Ježíše Krista, našeho Pána
"Později
se – Pán Ježíš – zjevil samotným jedenácti, když byli
právě u stolu, a káral je pro jejich nevěru a tvrdost srdce, že
nevěřili těm, kteří ho spatřili vzkříšeného.
A
řekl jim: Jděte do celého světa a hlásejte evangelium všemu
tvorstvu. Kdo uvěří a dá se pokřtít, bude spasen; kdo však
neuvěří, bude zavržen.
Ty,
kteří uvěří, budou provázet tato znamení: v mém jménu budou
vyhánět zlé duchy, budou mluvit novými jazyky, hady budou brát
do ruky, a vypijí-li něco smrtelně jedovatého, neuškodí jim to;
na nemocné budou vkládat ruce, a uzdraví se."
-
závěr evangelia podle sepsání svatého Marka
Pátek:
Ježíš
je Kyrios – Pán - a slíbený Mesiáš
V
prvním kázání Církve – vzápětí po sestoupení Ducha Svatého
na apoštoly ve Večeřadle – vyzývá svatý apoštol Petr židy,
proselyty a poutníky v Jeruzalémě:
"At
je proto jasno celému izraelskému národu toto: Pánem a Mesiášem
ustanovil Bůh právě toho Ježíše, kterého jste vy ukřižovali!"
Když
to uslyšeli, proniklo jim to srdce a ptali se Petra i ostatních
apoštolů: "Bratři, co máme dělat?"
Petr
jim odpověděl: "Obratte se!
A
každý z vás at se dá pokřtít ve jménu Pána Ježíše, aby vám
byly odpuštěny hříchy, a jako dar dostanete Ducha Svatého. Vždyt
to zaslíbení platí vám i vašim dětem, ale také všem, kdo jsou
ještě daleko, které si povolá Pán, náš Bůh."
Sobota:
Další
z apoštolů, svatý Jan, píše ve svém listu svědectví, že Bůh
Otec poslal v Ježíši Nazaretském svého Syna na svět:
"My
jsme očití svědci toho, že Otec poslal svého Syna jako spasitele
světa.
Kdo
vyznává, že Ježíš je Syn Boží, v tom zůstává Bůh a on v
Bohu."
Neděle:
Svatý
Pavel vyznává v listu, který napsal Titovi, víru, že Ježíš je
slíbený zachránce – Spasitel, Mesiáš a zdůraznuje Jeho
božství těmito slovy:
"Projevila
se přece Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem. Vede
nás k tomu, abychom se odřekli bezbožného života a světských
žádostí a žili v tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě
a zbožně, a přitom očekávali to, o čem máme naději, že nám
přinese blaženost: slavný příchod našeho velikého Boha a
Spasitele Krista Ježíše."
Pondělí:
Svatý
Pavel píše také svému duchovnímu synovi Timotejovi o Spasiteli
Ježíšovi – o milosrdenství Božím, které se Jeho příchodem
nabízí všem a to k obrácení, k odpuštění hříchů:
"Ale pak se projevila dobrota Boha, našeho spasitele, a Jeho láska k lidem, a přinesla nám spásu; ne snad proto, že my jsme vykonali něco dobrého, nýbrž ze svého milosrdenství nás spasil skrze koupel znovuzrození a obnovení Duchem Svatým. Toho nám dal v hojnosti skrze našeho Spasitele Ježíše Krista, abychom - ospravedlněni Jeho milostí – dostali jako dědictví vytoužený věčný život.
"Ale pak se projevila dobrota Boha, našeho spasitele, a Jeho láska k lidem, a přinesla nám spásu; ne snad proto, že my jsme vykonali něco dobrého, nýbrž ze svého milosrdenství nás spasil skrze koupel znovuzrození a obnovení Duchem Svatým. Toho nám dal v hojnosti skrze našeho Spasitele Ježíše Krista, abychom - ospravedlněni Jeho milostí – dostali jako dědictví vytoužený věčný život.
Úterý:
Ježíš
zachranuje z moci smrti.
Svatý
Pavel v závěru prvního listu do Korinta vyznává:
"Kristus
z mrtvých vstal, a to jakožto první z těch, kteří zesnuli.
Protože smrt přišla skrze člověka, přijde skrze člověka také
vzkříšení mrtvých.
Jako
totiž pro svoje spojení s Adamem všichni propadli smrti, tak zase
pro svoje spojení s Kristem všichni budou povoláni k životu.
Ale
každý v tom pořadí, jaké mu patří: na prvním místě je
Kristus, pak následují ti, kdo Mu náležejí, a stane se to při
Jeho příchodu...
Středa:
V
závěru předešlého úryvku popisuje svatý Pavel účast věřících
v Ježíše Krista na Jeho zmrtvýchvstání:
"A až toto tělo, které podléhá rozkladu, vezme na sebe neporušitelnost, a toto tělo smrtelné vezme na sebe nesmrtelnost, potom se vyplní to, co stojí v Písmě: Vítězně je smrt navždy zničena. Smrti, kampak se podělo tvé vítězství? Smrti, kdepak je tvůj bodec?Ten bodec smrti je hřích, a hřích zase čerpal svou moc ze Zákona. Ale Bohu díky! On nám dopřává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista."
"A až toto tělo, které podléhá rozkladu, vezme na sebe neporušitelnost, a toto tělo smrtelné vezme na sebe nesmrtelnost, potom se vyplní to, co stojí v Písmě: Vítězně je smrt navždy zničena. Smrti, kampak se podělo tvé vítězství? Smrti, kdepak je tvůj bodec?Ten bodec smrti je hřích, a hřích zase čerpal svou moc ze Zákona. Ale Bohu díky! On nám dopřává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista."
Ctvrtek:
Ježíš
je zachránce, spasitel z moci hříchu:
Znovuzrození
z vody a z Ducha Svatého v sobě skrývá Ježíšovu moc, která
zachranuje z moci hříchu. Ježíš Spasitel ustanovil svatý křest
svou obětní smrtí za nás, na kříži, a svým zmrtvýchvstáním
nás vede k věčné spáse.
Svatý
Pavel o tom píše křestanům do Korinta, v první epištole:
"Všechno
je mi dovoleno" – ano, ale ne všechno prospívá. "Všechno
je mi dovoleno", ano, ale já se nesmím dát ničím ovládnout.
"Pokrmy
jsou určeny pro břicho a břicho pro pokrmy", ano, ale Bůh
udělá jednou konec oběma.
Tělo
však není pro smilnění; je pro Pána a Pán pro tělo.
A
Bůh, který vzkříšil Pána, vzkříší svou mocí také nás.
Pátek:
A
v listu do Ríma apoštol Pavel vybízí věřící v Ježíše, aby
to, co je tělesné dali do služeb ducha:
"Hřích
proto nesmí už dál vládnout ve vašem smrtelném těle: nesmíte
dělat, co se mu zachce.
Ani
své údy už neposkytujte hříchu, aby jich užíval jako nástroje
k špatnosti.
Ale
postavte se do služeb Bohu jakožto lidé, kteří byli mrtví, a
přišli k životu.
Své
údy dejte Bohu, aby On jich užíval jako nástroje ke konání
spravedlnosti. Vždyt hřích už nebude mít více nad vámi moc.
Nejste přece pod Zákonem, nýbrž pod milostí!
Sobota:
Dříve
než budeme této noci – o svatodušní vigilii – prosit o Ducha
Svatého pro naši duši, je třeba, aby naše srdce bylo proměněno,
očištěno. O procesu proměny duše křestana, který svou vírou
nechá pronikat všechno, čím žije, píše svatý Pavel, rovněž
v listu do Říma:
"Láska
at je bez přetvářky. Mějte v ošklivosti zlo, lněte k dobru. V
bratrské lásce se navzájem srdečně mějte rádi, v uctivosti
předcházejte jeden druhého. V horlivosti neochabujte. Duchem plni
zápalu, služte Pánu. V naději se radujte, v soužení budte
trpěliví, v modlitbě vytrvalí. Podílejte se s věřícími na
jejich životních potřebách, ochotně poskytujte pohostinství.
Přejte všechno dobré těm, kdo vás pronásledují, přejte jim
všechno dobré, neproklínejte je. Radujte se s radujícími, plačte
s plačícími.
Smýšlejte
stejně mezi sebou navzájem. Nedychtěte po věcech vysokých, ale
spíše se nechte získat pro věci obyčejné. Nemyslete si, že jen
vy sami jste moudří."