5. neděle
velikonoční
Apoštolská tradice
Ducha svatého v Církvi:
dar
cesty, pravdy a života
„Postavili
(vyvolené) jáhny před
apoštoly, a oni na ně za modlitby vložili ruce.“
Tak svatý Lukáš ve své druhé knize, ve Skutcích apoštolů,
popisuje ritus apoštolské tradice: předávání Ducha Ježíšova
a Otcova od papeže Petra na další služebníky Církve, které
oni, „uznávané
sloupy Církve“
vedeni týmž Duchem již samostatně ustanovují jako „munus“,
úřad a službu pro aktuální potřeby – aby všichni křesťané
mohli být i při ekonomickém zabezpečení „pneumatoforoi“ –
nositeli a předavateli Ducha svatého.
O
úloze Tradice v Církvi řekl
na jedné z generálních audiencí Svatý otec Benedikt XVI.,
že jejím charakteristickým rysem je, že se projevuje stálou
přítomností Božího slova a Ježíšova života v jeho lidu. Ale
aby Boží slovo mohlo být stále přítomno, je třeba někoho, kdo
by jej hlásal. Takto vzniká vzájemný vztah - na jedné straně se
Boží slovo neobejde bez člověka, ale na straně druhé je člověk,
co jej hlásá, Božím slovem vázán, bylo mu totiž svěřeno,
není jeho původcem. Tato vzájemnost mezi obsahem, Božím slovem,
životem a člověkem, jenž jej šíří, je typická pro církevní
strukturu. Tu v dnešním prvním čtení dotváří Svatý Duch
prostřednictvím apoštolů, kteří světí nový „ordo“
služebníků – diakony, jáhny.
V těch dnech, když počet učedníků rostl, začali helénisté projevovat proti Hebrejům nespokojenost, že prý jejich vdovy jsou při každodenním podělování zanedbávány. Dvanáct apoštolů proto svolalo veškeré množství učedníků a řekli: "Nebylo by správné, abychom my zanedbávali Boží slovo a sloužili při stole. Proto, bratři, vyberte ze svého středu sedm mužů, kteří mají dobrou pověst a jsou plní Ducha a moudrosti, a my je ustanovíme pro tento úkol. My však se chceme nadále věnovat modlitbě a službě slova." Ten návrh se zalíbil celému shromáždění. Vyvolili tedy Štěpána, muže plného víry a Ducha svatého, dále Filipa, Prochora, Nikanora, Timona, Parmena a Mikuláše, proselytu z Antiochie. Postavili je před apoštoly, a oni na ně za modlitby vložili ruce. Boží slovo se šířilo stále více a počet učedníků v Jeruzalémě velmi rostl. Také velké množství kněží poslechlo a přijalo víru.
Ti, z židů, kteří se začali rozcházet se „synagogou“, s judaismem, a začali přijímat biskupské, presbyterské - kněžské a jáhenské povolání na základě vkládání rukou apoštolů, sdílení Ducha Trojjediného Boha, tímto vyznali, že jejich křest vychází z apoštolské tradice a službou povolávání bližních vede k naplnění jejich služby a ke křtu dalších, „aby jejich duše vyrval ze smrti, aby jim život zachoval za hladu.“
Tak
je pokládán základ pro milosrdné smýšlení a jednání, pro
nezištnou lásku k Hospodáři
nad našimi životy i ke všem potřebným. Boží dílo spásy se ve
společenství Církve stává spolehlivým a svátostná služba
„radostí
spravedlivých“,
jak zpívá Žalmista:
Radujte se, spravedliví, z Hospodina, sluší se, aby ho dobří chválili. Citerou oslavujte Hospodina, hrajte mu na desetistrunné harfě.
Neboť Hospodinovo slovo je správné, spolehlivé je celé jeho dílo. Miluje spravedlnost a právo, země je plná Hospodinovy milosti.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí, nad těmi, kdo doufají v jeho milost, aby jejich duše vyrval ze smrti, aby jim život zachoval za hladu.
„Svatým kněžstvem“ nazývá první papež Petr, ty, kdo se připojují jako stavební kameny k základu, jímž je náš Pán Ježíš Kristus - Kámen na Siónu ve Večeřadle první biskupské konsekrace na Zelený čtvrtek.
Tato
stavba Církve má svůj
počátek, jak uvádí papež Benedikt XVI., který spadá do doby,
kdy Pán povolal dvanáct apoštolů, kteří představovali
budoucnost Božího lidu. Věrni Pánovu příkazu volí apoštolové
nejprve na místo Jidáše Matěje, a tak svůj počet znovu doplňují
na dvanáct, později pak i na ostatní místa nastupují jiní, aby
v apoštolské službě pokračovali. Pavel, který byl ustanoven
apoštolem přímo Zmrtvýchvstalým, konfrontuje své evangelium s
evangeliem ostatních apoštolů „sloupů
Církve“
a dbá na to, aby předával, co sám přijal; při rozdělování
misijních úkolů je přidružen k apoštolům spolu s dalšími,
jako například s Barnabášem. Tak jako jsou na počátku
apoštolové povoláváni Ježíšem, tak jsou další povolávání,
prostřednictvím Ducha svatého, svěřena do rukou těch, jež již
tuto službu vykonávají. V těchto následovnících našla
apoštolská služba své pokračovatele a od jejich druhé generace
nese název episkopální služba, „episcopé“.
Prvním
v této službě,
prvním z biskupů je svatý Petr a jeho nástupci podle
apoštolské posloupnosti. Slovo biskup v češtině je převodem
řeckého slova „epískopos“.
Toto slovo označuje toho, kdo má nadhled, kdo na věci pohlíží
srdcem. Sám svatý Petr tak ve svém prvním listu, z něhož
dnes čteme úryvek ve druhé mešní lekci, nazývá Pána Ježíše
„pastýřem
a strážcem svých duší“.
A podle vzoru Pána, jenž byl prvním biskupem, strážcem a
pastýřem duší se později následovníci apoštolů nazvali
biskupy, „episkopoi“.
Jim je svěřena služba „episkopé“.
Tato biskupská služba se pak nadále rozvíjela, až nabyla formy
trojího úřadu biskupa, kněze a jáhna, již jasně doloženou
Ignácem z Antiochie na počátku 2. století. Je to vývoj řízený
Božím Duchem, který pomáhá při volbě nástupců apoštolů,
aby splňovali kritéria jak co do množství zkušeností, tak do
schopnosti tuto službu vykonávat, a měli také dar charismatického
působení, jak tomu bylo u původních apoštolů.
Biskupský
úřad
se tak stává nositelem návaznosti apoštolské služby a zárukou
pokračování apoštolské tradice, Božího slova a života
svěřeného nám Pánem. Pouto mezi biskupským sborem a prvotním
společenstvím apoštolů spočívá především v linii dějinné
kontinuity. Jak jsme již zmínili, k dvanácti apoštolům se
nejdříve přidává Matěj, později Pavel a Barnabáš a pak i
jiní, členové druhé a třetí generace apoštolů, až do
vytvoření biskupské služby. Kontinuita je tedy zachována v tomto
historickém řetězci. A právě kontinuita posloupnosti v církevním
společenství je zárukou pokračování Apoštolského sboru, jež
kolem sebe soustředil Kristus. Tuto kontinuitu, která se nejprve
projevuje jako historická kontinuita duchovních, je třeba chápat
také v duchovním smyslu, protože apoštolské následnictví
duchovních je považováno za výsadní pole působnosti Ducha
svatého. Jasným ohlasem tohoto přesvědčení je například
následující text Ireneje z Lyonu z druhé poloviny 2. století:
„Apoštolská tradice zřejmá v celém světě se v každé církvi
zjevuje všem, kteří chtějí vidět pravdu, a my můžeme
vyjmenovat biskupy ustanovené apoštoly v církvích i jejich
nástupce až dodnes… (Apoštolové) totiž chtěli, aby ti, které
zanechávali jako nástupce, byli ve všem naprosto dokonalí a
předali jim své poslání učit. Jestliže by správně pochopili,
získali by z toho velký prospěch; jestliže by naopak zklamali,
měli by z toho velkou škodu“.
Svatý
Irenej se poté, co mluví o apoštolské posloupnosti jako o záruce
ve vytrvávání v Božím slově,
zaměřuje na onu „svrchovanou a nejstarobylejší a všem známou“
církev, kterou „založili a zřídili v Římě nejslavnější
apoštolové Petr a Pavel“, a zdůrazňuje tradici víry, jež v ní
skrze posloupnost biskupů dospívá až k nám. Pro Ireneje i pro
všeobecnou Církev se tak biskupská posloupnost římské církve
stává dokladem, měřítkem a zárukou nepřerušeného předávání
apoštolské víry: „S touto církví se pro její dominantní
postavení (propter
potiorem prinicipalitatem)
musí shodovat každá církev, tedy všichni věřící, ať žijí
kdekoliv, protože v ní byla vždy uchovávána apoštolská
tradice...“ Apoštolská posloupnost, ověřená na základě
společenství s římskou církví, je tedy měřítkem vytrvávání
jednotlivých církví v tradici apoštolské víry, která mohla
prostřednictvím tohoto kanálu od počátků dojít až k nám:
„Tímto způsobem a touto posloupností dospěla až k nám tato
tradice a hlásání pravdy, které je v Církvi předáváno od dob
apoštolů. To je nejúplnější důkaz toho, že existovala jen
jedna a táž oživující apoštolská víra, jež byla uchována a
předána v pravdě“.
Podle
těchto
svědectví antické Církve spočívá apoštolský charakter
církevního společenství ve věrnosti víře a praxi apoštolů,
skrze niž je zabezpečeno historické a duchovní spojení s
Kristem. Apoštolská posloupnost biskupské služby je cesta, která
zaručuje věrné předávání apoštolského svědectví. To, co
představují apoštolové ve vztahu Pána Ježíše k prvotní
Církvi, analogicky představuje služebná posloupnost ve vztahu
prvotní a současné církve. Není to nějaké prosté hmotné
spojení, je to spíše historický nástroj, jenž používá Duch
svatý, aby zpřítomnil Pána Ježíše, hlavu lidu, prostřednictvím
těch, kteří byli posvěceni pro službu vkládání rukou a
modlitbu biskupů. Skrze apoštolskou posloupnost tedy sám Kristus
dospívá až k nám: On sám k nám mluví slovy apoštolů a jejich
nástupců. On sám působí ve svátostech prostřednictvím jejich
rukou, v jejich pohledu je jeho pohled, který nás objímá a díky
kterému můžeme pocítit, že jsme milováni a že jsme byli
přijati do srdce Boha. – On je – především při mši svaté -
takto viditelně a slyšitelně kamenem na Siónu, jejž klade Otec
v síle svátostného působení svého Ducha; On je vyvolený a
vzácný, kámen nárožní. Kdo v něj uvěří, jistě nebude
zklamán. Apoštolská služba biskupů, kněží a jáhnů má být
k tomu zárukou. Příkladem je papež Petr, jenž ve svém prvním
listu vybízí:
Milovaní!
Přistupujte
k Pánu, k živému kameni, který lidé sice odhodili, ale který je
v Božích očích vyvolený a vzácný, a vy sami se staňte živými
kameny pro duchovní chrám, svatým kněžstvem, které z podnětu
Ducha přináší oběti Bohu příjemné skrze Ježíše Krista. V
Písmě o tom stojí: 'Hle, kladu na Sión kámen vyvolený a vzácný,
kámen nárožní. Kdo v něj uvěří, jistě nebude zklamán.' Vám
tedy, protože věříte, přináší čest, ale těm, kdo nevěří,
je to 'kámen, který lidé při stavbě odhodili, ale právě on se
stal kvádrem nárožním, kamenem, na který se naráží, balvanem,
přes který se klopýtá'. Narážejí na něj, protože odmítli
přijmout víru. K tomu také byli určeni. Vy však jste rod
vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid patřící Bohu
jako vlastnictví, abyste rozhlašovali, jak veliké věci vykonal
ten, který vás povolal ze tmy ke svému podivuhodnému
světlu.
"Já jsem cesta, pravda a život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“ Tato slova našeho Učitele, Pána nad smrtí a nad naším věčným životem čteme v perikopě svatého evangelia podle sepsání Miláčka Páně – Orličníka. On, „pneumatoforos“ apoštolské tradice ukazují její konkrétní formu: cestu jako formu edukace, vyvedení Duchem svatým z temnot hříchu a neřestí, uzdravování především duchovních nemocí, které přijali apoštolové a jejich nástupci od Ježíše, Uzdravovatele až ke vzkříšení.
"Já jsem cesta, pravda a život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“ Tato slova našeho Učitele, Pána nad smrtí a nad naším věčným životem čteme v perikopě svatého evangelia podle sepsání Miláčka Páně – Orličníka. On, „pneumatoforos“ apoštolské tradice ukazují její konkrétní formu: cestu jako formu edukace, vyvedení Duchem svatým z temnot hříchu a neřestí, uzdravování především duchovních nemocí, které přijali apoštolové a jejich nástupci od Ježíše, Uzdravovatele až ke vzkříšení.
O
pokorných učednících
evangelia, které je Ježíšovou cestou, pravdou a životem a
současně vede k přijetí těchto ideálů ve svátostech, kde
se s Ním setkáváme osobně, jako s naší Cestou,
s Pravdou evangelia a Životem věčným, řekl Svatý otec
Benedikt XVI. při setkání s představiteli španělských
univerzit a jejich studenty:
Ideál,
který jste obdrželi od svých předchůdců,
z nichž mnozí byli pokornými učedníky evangelia a právě proto
se z nich stali velikáni ducha. Musíme sebe sama vnímat jako
jejich pokračovatele ve zcela odlišných dějinách, ve kterých
však podstatné otázky lidské bytosti nadále vyžadují naši
pozornost a vedou nás, abychom kráčeli vpřed. Společně s nimi
jsme články řetězce mužů a žen, kteří se zasadili o to, aby
byla víra šířena a aby byla lidským rozumem ctěna. Způsob, jak
to dělat, nespočívá jenom v tom, že je vyučována, ale mnohem
více v tom, že je žita, ztělesňována stejně jako se
vtělil Logos,
aby si učinil svůj příbytek mezi námi. V tomto smyslu potřebují
mladí lidé autentické učitele, osoby otevřené vůči pravdě
různých vědeckých odvětví, kteří jsou schopni naslouchat a
sami žijí tímto interdisciplinárním dialogem; osoby přesvědčené
zejména o lidské schopnosti činit pokroky na cestě k pravdě.
Mládí je privilegovaným časem hledání a setkání s pravdou.
Jak řekl již Platón: „Hledej pravdu, dokud jsi mladý, protože
neučiníš-li tak, vyklouzne ti z rukou“. Tato vznešená aspirace
je tím nejcennějším, co můžete svým studentům předat osobním
a životným způsobem, nikoli jen některé anonymní a účelové
techniky nebo chladná data, užívaná čistě funkčním způsobem.
Vroucně
vás proto vybízím, abyste nikdy neztráceli tuto vnímavost a
žízeň po pravdě, abyste nezapomínali, že vyučování není
jenom suchopárné sdělování obsahu, nýbrž formace mladých,
které je třeba chápat a vyhledávat. Musíte v nich vzbuzovat
žízeň po pravdě, kterou pociťují ve svém nitru, a také touhu
překračovat sebe samé. Buďte jim pobídkou a posilou.
Z
tohoto důvodu
je nezbytné mít v první řadě na paměti, že cesta k plné
pravdě vyžaduje celou lidskou bytost: je to cesta inteligence i
lásky, rozumu i víry. Nemůžeme pokročit v poznání něčeho,
nejsme-li podněcováni láskou, a nemůžeme milovat,
nespatřujeme-li v tom něco rozumného, neboť „inteligence a
láska nejsou vzájemně oddělené: je láska bohatá na inteligenci
a inteligence plná lásky“. Jsou-li spojeny pravda a dobro, pak se
snoubí také poznání a láska. Z této jednoty plyne soudržnost
života a myšlení, příkladnost, kterou se má vyznačovat každý
dobrý vychovatel.
Za
druhé je třeba
vzít v úvahu, že pravda sama je vždycky vznešenější než naše
cíle. Můžeme ji hledat a blížit se k ní, ale nemůžeme ji
zcela vlastnit. Spíše pravda nás vlastní a motivuje. V
intelektuální a pedagogické činnosti je pokora nezbytná ctnost,
která nás chrání před samolibostí, jež uzavírá přístup k
pravdě. Nesmíme přitahovat studenty k nám samotným, nýbrž
posílat je k oné pravdě, kterou všichni hledáme.
Ten,
kdo našel Pravdu – Ježíše ve svátosti křtu,
ve znovuzrození své duše a v naději svého těla na
zmrtvýchvstání, hledá a nachází Jej při hledání pravdy znovu
a znovu jako její princip i ideál. Jeho srdce se nechvěje úzkostí.
Věří ve vzkříšení, V život věčný s Ježíšem.
Ježíš řekl svým učedníkům: "Ať se vaše srdce nechvěje! Věřte v Boha, věřte i ve mne. V domě mého Otce je mnoho příbytků. Kdyby nebylo, řekl bych vám to. Odcházím vám připravit místo. A když odejdu a připravím vám místo, zase přijdu a vezmu si vás k sobě, abyste i vy byli tam, kde jsem já. Cestu, kam já jdu, znáte." Tomáš mu řekl: "Pane, nevíme, kam jdeš. Jak můžeme znát cestu?" Ježíš mu odpověděl: "Já jsem cesta, pravda a život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. Kdybyste znali mne, znali byste i mého Otce. Nyní ho už znáte a viděli jste ho:" Filip mu řekl: "Pane, ukaž nám Otce - a to nám stačí." Ježíš mu odpověděl: "Filipe, tak dlouho jsem s vámi, a neznáš mě? Kdo viděl mne, viděl Otce. Jak můžeš říci: 'Ukaž nám Otce'? Nevěříš, že já jsem v Otci a Otec je ve mně? Slova, která k vám mluvím, nemluvím sám ze sebe; to Otec, který ve mně přebývá, koná své skutky. Věřte mi, že já jsem v Otci a Otec ve mně. Když nevěříte, věřte aspoň pro ty skutky. Amen, amen, pravím vám: Kdo věří ve mne, i ten bude konat skutky, které já konám, ba ještě větší bude konat, protože já odcházím k Otci."
Confr. Ad
Magnesios. 6, 1; str. 5, 668;
Adversus
haereses, III, 3, 1; str. 7, 848;
Adversus
haereses, III 3, 2: str. 7, 848;
Parmenides,
135d;
ibid. III,
3,3; str. 7, 851;
Caritas
in veritate,
30)
O.
Vladimír Mikulica
MODLITBA
PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Nechals
pro nás připravit
mešní svatební hostinu,
jako
pro své apoštoly a učedníky,
Ježíši,
cesto k Siónskému večeřadlu,
ke
Skále slavící Tvou nekrvavou oběť.
Prvního
z apoštolů,
Petra, jsi vybídl,
aby
řekl
pravdu o Tobě,
že
jsi Mesiáš, Syn Boha živého –
a
na Skále, na Kéfovi, jsi založil svou stavbu Církve,
Ježíši,
Pravdo každého chrámu Ducha svatého.
Zmrtvýchvstalý
ses ukázal Panně
Marii, ženám, Knížeti apoštolů, Jedenácti i učedníkům.
Svěřils
jim tak tradici apoštolského vyznání i Božího Ducha:
Vyznání,
že jsi vstal z mrtvých
a
že ve Tvé Církvi se Tvé umučení,
smrt a vzkříšení zpřítomňuje
při
letniční události každé mše svaté.
V ní
se při
svatém přijímání dáváš:
Cesto,
Pravdo a náš Živote.
Amen.