Neděle Dobrého pastýře je neděle nejvyšší dobroty, nejvyšší lásky Ježíšovy k těm, kdo se mu zasvěcují. Dává sebe. Při Poslední večeři. Stvrzuje po tříletém vyučování a přípravě na přijetí Ducha Svatého, že je dobrý Pastýř.
Svatý Otec Benedikt XVI. tuto dobrotu o Poslední večeři ukazuje jako tajemství Ježíšovy přítomnosti – stálých Letnic Ducha svatého při mši svaté:
Ve mši svaté na památku Večeře Páně na Zelený čtvrtek jsem zdůraznil, že v Eucharistii dochází k proměnění darů této země – chleba a vína – za účelem proměny našeho života a tím také proměny světa. Tento večer bych na tuto perspektivu chtěl znovu poukázat.
Dalo by se říci, že všechno vychází ze srdce Krista, který při poslední večeři v předvečer svého utrpení vzdal díky Bohu a mocí svojí lásky tak proměnil smysl smrti, které šel vstříc. Právě fakt, že svátost oltářní přijala jméno „Eucharistie“ – „Díkůvzdání“ – je vyjádřením toho, že změna podstaty chleba a vína na Tělo a Krev Kristovu je plodem daru, kterým Kristus dává sebe sama, daru Lásky, jež je mocnější než smrt, božské Lásky, která Jej vzkřísila z mrtvých. Proto je Eucharistie pokrmem života věčného, chlebem života. Ze srdce Kristova, z jeho „eucharistické modlitby“ v předvečer utrpení plyne dynamika, která proměňuje realitu v jejích kosmických, lidských i historických dimenzích. Všechno vychází od Boha, ze všemohoucnosti jeho Trojjediné Lásky, vtělené v Kristu. Tato láska prostupuje Kristovo srdce. Proto Kristus dovede děkovat Bohu a chválit Jej i tváří v tvář zradě a násilí, a mění tak věci, osoby i svět.
Tuto proměnu umožňuje společenství, jež je mocnější než rozdělení, společenství samotného Boha. Slovo „společenství“, které v italském jazyce – comunione - označuje eucharistii, v sobě zahrnuje vertikální i horizontální dimenzi Kristova daru. Krásný a velmi výmluvný je pak v italštině výraz ricevere la comunione - „přijmout společenství“, který se vztahuje na přijímání eucharistického pokrmu. Když totiž konáme tento úkon, vstupujeme do společenství s životem Ježíše samého. V posvátné Eucharistii nastává jediné společenství. Jak čteme slova apoštola Pavla adresovaných křesťanům v Korintu: „Kalich požehnání, který žehnáme – není to účast v Kristově krvi? Chléb, který lámeme – není to účast v Kristově těle? Protože je to jeden chléb, tvoříme jedno tělo, i když je nás mnoho, neboť všichni máme účast na jednom chlebě“.
Svatý Augustin nám pomáhá chápat dynamiku eucharistického společenství, když odkazuje na jedno vidění, které měl a ve kterém mu Ježíš řekl: „Já jsem chléb silných. Vyrosteš a budeš mne mít. Ty neproměníš mne v sebe jako pokrm těla, ale ty budeš proměněn ve mne“. Zatímco tedy pokrm tělesný je asimilován naším organismem a přispívá jeho zachování, v případě Eucharistie jde o odlišný Chléb. Nejsme to my, kdo asimilujeme Jeho, ale On asimiluje nás, takže jsme připodobňováni Ježíši Kristu, stáváme se články Jeho těla, jsme s Ním sjednoceni. Tento přechod je rozhodující. Právě proto, že Kristus nás v eucharistickém přijímání proměňuje v Sebe, je naše individualita tímto setkáním otevřena, osvobozena ze svého egocentrismu a vsazena do Ježíšovy osoby, která je prostoupena trojičním společenstvím. Eucharistie, která nás pojí s Kristem, nás tak otevírá také pro druhé, činí z jedněch články druhých, už nejsme rozděleni, ale jsme jedno v Něm. Svaté přijímání mne tak spojuje s osobou, která je vedle mne a s níž možná ani nemám dobré vztahy, ale také se vzdálenými bratry v každé části světa. Odtud, z Eucharistie se proto odvozuje hluboký smysl sociálního nasazení Církve, jak dosvědčují velcí sociální světci, kteří byli vždycky dušemi velmi silně eucharistickými. Kdo rozpoznává Ježíše ve Svaté hostii, rozpoznává Jej v bratru, který trpí, hladoví, žízní, je cizincem, nemocným, neoblečeným, vězněm; je vnímavým ke každému člověku a konkrétně se zasazuje o všechny, kteří se ocitli v nouzi. Z daru Kristovy lásky tedy vychází zvláštní odpovědnost nás křesťanů při vytváření solidární, spravedlivé a bratrské společnosti. Zejména v naší době, kdy nás globalizace činí jedny na druhých stále závislejšími, se křesťanství může a musí přičiňovat o to, aby tato jednota nebyla budována bez Boha, tj. bez opravdové lásky, což by dalo prostor zmatku, individualismu, svévoli všech proti všem. Evangelium směřuje odevždy k jednotě lidské rodiny, jednotě uložené nikoli shora, ideologickými či ekonomickými zájmy, nýbrž smyslem odpovědnosti jedněch za druhé, protože poznáváme, že jsme články jediného těla, Kristova těla, protože jsme se ze Svátosti oltářní naučili a neustále se učíme, že sdílení a láska je cestou opravdové spravedlnosti.
Vraťme se nyní k samotné události Ježíšovy Poslední večeře. K čemu došlo v té chvíli? Když Ježíš řekl: »Toto je moje tělo, které se za vás vydává. Toto je krev, která se prolévá za vás a za mnohé«, k čemu došlo? Ježíš tímto gestem předjímá události na Kalvárii. Z lásky přijímá veškeré utrpení s jeho mukami a násilím až ke smrti na kříži. Tím že jej takto přijímá, proměňuje ho na úkon darování. To je proměna, kterou svět potřebuje, protože ho vykupuje zevnitř, otevírá ho na dimenze nebeského království. Tuto obnovu světa chce Bůh uskutečňovat stále stejnou cestou, kterou šel Kristus, ba dokonce cestou, kterou je On sám. V křesťanství není nic magického. Nejsou tu zkratky, ale všechno postupuje pokornou a trpělivou logikou pšeničného zrna, které odumírá, aby dalo život, logikou víry, která přenáší hory mírnou mocí Boha. Proto chce Bůh nadále obnovovat lidstvo, dějiny a kosmos tímto řetězem proměn, kterých je Eucharistie svátost. Proměněným chlebem a vínem, v nichž je reálně přítomno Jeho Tělo a Krev, nás Kristus proměňuje, asimiluje nás v Sobě, zapojuje nás do svého díla vykoupení, uschopňuje nás milostí Ducha svatého žít podle jeho vlastní logiky darování jako pšeničná zrna, sjednoceni s Ním a v Něm. Tak je zasazována a zraje v brázdách dějin jednota a pokoj, které jsou cílem, k němuž směřujeme podle Božího plánu.
LITURGICKÉ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
VELIKONOČNÍ NEDĚLE – PŘÍPRAVA NA NANEBEVSTOUPENÍ JEŽÍŠE KRISTA A NA LETNICE
Znovu se o těchto nedělích vracíme k textům Lectionis divinae zelenočtvrteční Getsemanské adorace.
Obě Ježíšovy katecheze o Duchu Svatém v 14. a 16. kapitole evangelia podle sepsání svatého Jana, které se o této svaté chvíli sjednocení s Ježíšem na Olivetské hoře před Jeho zatčením, mučením a popravou čtou, nám o této neděli Dobrého pastýře připomíná péči Ježíše o „Traditio Apostolica“, která je předáním nejen nauky o Duchu Božím, ale především přípravou na předání Ducha od Otce, které On sešle o Letnicích.
Tato Tradice se táhne až do dnešních časů a bude trvat až do konce, protože „pekelné brány Církev nepřemohou“.
Duch Svatý vede Církev, dává jí iluminaci, osvícení, sílu konat v Jeho moci divy, znamení a zázraky a pomáhat nám, kteří jsme Jej přijali, jako – po výtce – pomáhal Ježíšovi jako člověku plnému smrtelné úzkosti v Getsemanské zahradě při modlitbě.
A nadto je Ochráncem, Utěšitelem, ale i Usvědčovatelem tohoto světa, pronikajícím srdce hříšníků k obrácení, je Bojovníkem, pravým Izraelem, jejž vytváří spolu s biřmovanci – rytíři Království.
V Epištole z listu svatého Jakuba dnes čteme, že člověk nemůže udělat nic lepšího, než dát se formovat Bohem, který v nás začal velké dílo a dále je dokonává: nejdříve nás stvořil a pak vykoupil. Je třeba očišťovat náš život a přijímat Boží slovo do svého nitra.
V Evangeliu podle sepsání svatého Jana nás Pán ujišťuje, že Duch Svatý zjeví věřícím autentické poslání našeho Pána Ježíše Krista ve smyslu jeho vykupitelské smrti: odsoudí nevěřící svět a zjeví spravedlnost Ježíše Krista, kterého Bůh vzkřísil a který se vrací k Otci. Odsoudil satana, který chtěl zabít původce života.
LITURGICKÁ ČTENÍ v cyklu B:
4. neděle velikonoční
Úryvek ze
Skutků apoštolů, uvedl před
několika lety Svatý otec Benedikt XVI. texty této neděle Dobrého
pastýře, nám představuje
svědectví svatého Petra před představenými a staršími lidu
Jeruzaléma po zázračném uzdravení chromého. Petr směle tvrdí,
že Ježíš „je ten kámen,
který jste vy stavitelé odhodili, ale z kterého se stal kvádr
nárožní“ a dodává: „V
nikom jiném není spásy. Neboť pod nebem není lidem dáno žádné
jiné jméno, v němž bychom mohli dojít spásy“.
Apoštol pak interpretuje ve světle Kristova velikonočního
tajemství Žalm 118.
Petr,
naplněn Duchem svatým, řekl: "Přední mužové v lidu a
starší! Když se dnes musíme odpovídat z dobrého skutku na
nemocném člověku, kým že byl uzdraven, tedy ať to víte vy
všichni a celý izraelský národ: Ve jménu Ježíše Krista
Nazaretského, kterého jste vy ukřižovali, ale kterého Bůh
vzkřísil z mrtvých: skrze něho stojí tento člověk před vámi
zdravý.
On je ten 'kámen, který jste
vy, stavitelé, odhodili, ale z kterého se stal kvádr nárožní'.
V nikom jiném není spásy. Neboť pod nebem není lidem dáno žádné
jiné jméno, v němž bychom mohli dojít spásy."
Žalm,
který svatý Petr cituje, jak je komentuje papež Benedikt XVI.,
je naplněn eucharistií, díkůčiněním svatého Davida, Děkuje
Bohu, který odpověděl na jeho volání o pomoc a zachránil jej.
Tento Žalm praví: „Kámen,
který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým
řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích“.
Ježíš učinil právě tuto zkušenost, totiž že byl odvržen
představiteli svého lidu, rehabilitován Bohem a stal se základem
nového chrámu, nového lidu, který Pánu vzdává díky a přináší
plody spravedlnosti. První čtení a responsoriální Žalm 118
mocně odkazují k velikonočnímu kontextu, a tímto obrazem
odhozeného a znovu položeného nárožního kamene přitahují náš
pohled k zabitému a vzkříšenému Ježíši.
Kámen,
který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním.
Oslavujte
Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky. Lépe
je utíkat se k Hospodinu než důvěřovat v člověka. Lépe je
utíkat se k Hospodinu než důvěřovat v mocné.
Děkuji
ti, žes mě vyslyšel a stal se mou spásou. Kámen, který
stavitelé zavrhli, stal se kvád-rem nárožním. Hospodinovým
řízením se tak stalo, je to podivuhodné v našich
očích.
Požehnaný, kdo přichází v Hospodinově
jménu! Žehnáme vám z Hospodinova domu. Ty jsi můj Bůh, děkuji
ti; budu tě slavit, můj Bože! Oslavujte Hospodina, neboť je
dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.
Druhé
čtení, vzaté z prvního listu Janova, hovoří o plodu Kristovy
Paschy: o našem bytí Božími dětmi. V Janových slovech dosud zní
veškerý úžas nad tímto darem: nejenom, že se smíme nazývat
Božími dětmi, ale „také jimi
jsme“. Synovský stav člověka je
vskutku plodem Ježíšova spasitelského díla. On svým vtělením,
svou smrtí a vzkříšením a darem Ducha svatého uvedl člověka
do nového vztahu s Bohem, svého vlastního vztahu s Otcem. Proto
vzkříšený Ježíš říká: „Vystupuji
k svému Otci a k vašemu Otci, k svému Bohu a k vašemu Bohu“.
Je to vztah naprosto reálný, ale dosud se plně nevyjevil: tak se
stane až na konci, když – dá-li Bůh – budeme patřit na jeho
tvář „tak, jak je“.
Milovaní!
Hleďte,
jak velikou lásku nám Otec projevil, že se nejen smíme nazývat
Božími dětmi, ale že jimi také jsme! Proto nás svět nezná, že
nepoznal jeho. Milovaní, už teď jsme Boží děti. Ale čím
budeme, není ještě zřejmé. Víme však, že až on se ukáže,
budeme mu podobní, a proto ho budeme vidět tak, jak je.
Letošní
úryvek z Janova evangelia obsahuje, řekl
před několika lety Svatý otec Benedikt XVI.,
jádro desáté kapitoly a začíná Ježíšovým tvrzením: „Já
jsem dobrý pastýř; znám svoje ovce a moje ovce znají mne, jako
mne zná Otec a já znám Otce; a za ovce dávám svůj život“.
Tady jsme uvedeni přímo do
středu, na vrchol zjevení Boha jakožto pastýře Jeho lidu. Tímto
středem a vrcholem je Ježíš, který umírá na kříži a vstává
z mrtvých třetího dne, je vzkříšen spolu s celým lidstvem, a
přivádí tak i nás, každého člověka, na cestu ze smrti do
života. Tato událost – Kristova Pascha – v níž se plně a
definitivně uskutečňuje pastorační dílo Boží, je obětní
událost. Dobrý Pastýř a Velekněz se tedy sbíhají v osobě
Ježíše, který za nás položil svůj život.
Ježíš
řekl:
"Já jsem pastýř dobrý.
Dobrý pastýř dává za ovce svůj život. Kdo je najatý za mzdu a
není pastýř a jemuž ovce nepatří, jak vidí přicházet vlka,
opouští ovce a dává se na útěk, a vlk je uchvacuje a rozhání.
Vždyť je najatý za mzdu a na ovcích mu nezáleží.
Já
jsem dobrý pastýř; znám svoje ovce a moje ovce znají mne, jako
mne zná Otec a já znám Otce; a za ovce dávám svůj život. Mám
i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince.
Také
ty musím přivést a uposlechnou mého hlasu a bude jen jedno
stádce, jen jeden pastýř.
Proto mě
Otec miluje, že dávám svůj život, a zase ho přijmu nazpátek.
Nikdo mi ho nemůže vzít, ale já ho dávám sám od sebe. Mám moc
život dát a mám moc zase ho přijmout. Takový příkaz jsem
dostal od svého Otce."
(Srovn.:http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=16328;
http://radiovaticana.cz/clanek.php?id=14752;
S. Aurelius Augustinus, Conf. VII, 10, 18)
Otec Vladimír Mikulica
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
„Dobrý pastýř dává život za své ovce,“
prohlašuješ,
Ježíši, obětovaný Beránku Boží,
ve svém podobenství – proroctví o ovčinci: Církvi.
Tu jsi založil na své obětní krvi,
na sestoupení do lůna Abrahámova i do limbu puerorum.
Tu jsi jako hradbou zaštítil svými biskupy a kněžími,
když jsi jim při Poslední večeři
- ve chvíli, kdy jsi je současně konsekroval a posvětil -
dal sám sebe:
tělo a krev Tebe - Božího Beránka,
který snímáš
po sejmutí Tvého těla z kříže a po Tvém slavném zmrtvýchvstání
– hříchy světa:
těm, kdo o Letnicích přijali Tvého a Otcova Ducha,
a těm, kdo tohoto Ducha v Traditio Apostolica
dodnes přijímají.
Přijímají sílu odevzdávat se Tobě
a odříkat se špatných pastýřů,
kteří milují sebe,
a tak nenávidí Boha.
Amen.