Lukášovo evangelium vypráví, že když betlémští pastýři
přijali andělské zvěstování o narození Mesiáše, „spěchali tam a našli Marii,
Josefa a dítě ležící v jeslích“ (2,16). První očití svědci Ježíšova narození
tedy spatřili rodinnou scénu: matku, otce a novorozeného syna. Z tohoto důvodu
nás liturgie učí slavit svátek Svaté rodiny první neděli po Vánocích.
V chudé betlémské jeskyni – psali církevní otcové – září
velmi jasné světlo, odraz hlubokého tajemství, které obklopuje ono Dítě, které
Marie a Josef chovají ve svých srdcích a které je patrné v jejich výrazech, v
jejich činech a zejména v jejich mlčení. V hloubi svého nitra si uchovávají
slova andělského zvěstování Marii: „Dítě, které se narodí, bude nazváno svatým,
Synem Božím“ (Lk 1,35).
Přesto každé narození dítěte s sebou nese něco z tohoto
tajemství! Rodiče, kteří dostanou dítě jako dar, to dobře vědí a často o tom
takto mluví. Všichni jsme slyšeli lidi říkat otci a matce: „Toto dítě je dar,
zázrak!“. Lidé vskutku neprožívají plození pouze jako reprodukční akt, ale
vnímají jeho bohatství a intuitivně cítí, že každý lidský tvor, který se narodí
na zemi, je „znamením“ par excellence Stvořitele a Otce, který je v nebi.
Jak důležité je tedy, aby každé dítě přicházející na svět
bylo vřele přijato rodinným teplem! Vnější pohodlí nehraje roli: Ježíš se
narodil ve chlévě a jeho první kolébkou byly jesle, ale láska Marie a Josefa mu
dala pocítit něhu a krásu lásky. Děti to potřebují: lásku svého otce a matky.
Právě ta jim dává bezpečí a jak rostou, umožňuje jim objevovat smysl života.
(papež Benedikt XVI. při Angelus Domini 26.12.2010)
Betlémské jesličky
"Odešel pak Josef z Galileje, z Nazareta, do města Davidova, jež se nazývá Betlém, poněvadž byl z kmene a z rodu Davidova, aby se dal zapsat s Marií, zasnoubenou svou manželkou, která byla těhotná.
Stalo se pak, když tam byli, že se jí naplnily dny a ona porodila. I porodila syna svého prvorozeného, zavinula jej do plének a položila do jeslí, protože v zájezdním hostinci nebylo pro ně místa."
Jesličky se nacházely v pastýřské jeskyni, v chlévě.
Po Ježíšově umučení, smrti a zmrtvýchvstání konali křesťané poutě na posvátná místa pozemského života Ježíše, svého Mistra a Pána.
Podle tradice Panna Maria byla vzata do nebe asi třicet let po zmrtvýchvstání Ježíšově. Již od té doby se patrně těšila příchodu mnohých poutníků betlémská jeskyňka se zachovanými jeslemi našeho Pána.
První zprávu o jeskyni máme zapsanou u zbožného kněze Órigéna (+253).
Ten píše, že mnozí křesťané se neubrání pohnutí při pohledu na betlémské jesličky Ježíšovy.
Když zrušil císař Konstantin postihy za vyznávání křesťanské víry, dochází k veřejnému vyznávání víry a zvláště na poutních místech vznikají kaple a chrámy. Tak i kaplička - betlémská jeskyně. Císařova matka svatá Helena nechává okolo roku 350 nad betlémskou jeskyní s jesličkami vystavět poutní baziliku.
Podobně vyhrazuje v římské bazilice Panny Marie, která stávala nedaleko dnešní papežské Baziliky Panny Marie Sněžné (Větší) asi o deset let později papež Liberius místo, patrně oltář, pro uctívání betlémských jesliček.
Od sedmého století začíná islám ohrožovat území Svaté země, a proto se papež Theodor, sám původem z Palestiny, rozhoduje přenést svaté jesličky Ježíšovy z poutního místa v Betlémě do Říma, do baziliky Panny Marie postavené papežem Liberiem.
Poutě vlivem pronásledování ze strany muslimů přestaly k betlémské bazilice Narození Ježíše Krista úplně. Ta byla přeměněna na mešitu!
V Říme, jak čteme, stávaly jesličky v bazilice Panny Marie ad Praesepe (u Jesliček) asi sto let "osamocené" bez postav, které známe z betlémských výjevů dnes. Putovaly k nim zástupy věřících.
Až v roce 735 nastává změna: Římané nechávají k Jesličkám zhotovit velkou sochu Panny Marie v životní velikosti s Ježíškem v náručí: Theotokos, Bohorodičku. Ona se tak stává první postavou prvotních Jesliček.
Na přelomu osmého a devátého století začínají také další kostely v Římě i mimo něj napodobovat tuto římskou kapli, kde jsou uloženy betlémské jesličky, a tak se začíná úcta k jesličkám a jejich stavění - prozatím v kostelích a kaplích, šířit křesťanským světem.
Dalším mezníkem dějin jesliček je pouť svatého Františka z Assisi k papeži roku 1223. Žádá jej o povolení, aby směl jesličky postavit ve volné přírodě. A když jej dostává, postaví je u lesíku v Grecchiu, poblíž svého umbrijského kláštera. Pozve i své bratry, ale mimo ně přichází nečekané množství věřících z celého okolí, s lucernami: grecchijský lesík je jimi ozářený, takže je všude světlo jako by byl den. Svatý František při slavnostní mši svaté - protože je pouze jáhnem - zpívá slavné evangelium o narození našeho Pána Ježíše.
Od té doby se jesličky začínají stavět v přírodě i v jednotlivých domech, vznikají krásné betlémské scenérie v krajině, živé betlémy, vzácná umělecká řezbářská díla: domácí betlémy.
V našich zemích zvláště v dobách katolické reformace, během úspěšných misií františkánských a dalších řeholí i kněží a katechetů, se šíří úcta k Dítěti Ježíšovi. V centru tohoto kultu stojí jistě celosvětově (nikoli již tolik u nás) známý chrám Panny Marie Vítězné - Pražského Jezulátka.
A po době pronásledování Církve se opět v našich městech a vesnicích a opět více i v domácnostech stavějí před Štědrým dnem, před Svatou nocí narození Ježíše Krista, betlémy, aby se v této noci plně, když mají zaznít první koledy, rozzářily: vyjádřily světlo, které vstupuje do našich duší ve chvíli svatého přijímání při mši svaté: sám Ježíš, Spasitel, Boží Syn.
