Nejedná se přitom ani o tým z ruského mistrovství, o Afričany nebo slovanské Chorvaty či Rusy, ale o thajskou fotbalovou jedenáctku včele s jejím pětadvacetiletým trenérem, nejedná se o zkušené fotbalisty, ale o dvanáct kluků od 11 do 17 let – a nakonec nejedná se o konverzi ke křesťanství, ale o naplnění duchovního, náboženského obyčeje a tradice, která ukládá mužům – a to včetně chlapců - kteří prožijí dramatickou událost, která se dotýká jejich životů a pozemské existence, aby ji přijali jako "katharsis" – aby na určenou dobu vstoupili do řad buddhistických mnichů.
Celosvětově publikované neštěstí, kdy uvízli takto staří chlapci – fotbalisté se svým trenérem v jeskynním komplexu v rodném Thajsku, má právě – po jejich úspěšné záchraně - takovéto vyústění.
Jejich trenér sám byl buddhistickýjm mnichem.
A i tzv. experti na krizové situace v našich i celosvětových sdělovacích prostředcích často během "thajské fotbalové krize" nenápadně až na druhém či třetím místě zdůrazňovali, že náboženská víra má důležitý vliv na rezistenci člověka v krizových situacích.
A samotná jediná – aspoň pro nadcházející měsíční období – tisková konference se zachráněnými fotbalisty dosvědčovala jejich vyrovnaný vztah k prožitému utrpení: "Modlili jsme se!"
Na konec tohoto zpravodajství i v některých našich sdělovacích prostředcích proběhla informace, že chlapce čeká – na základě jejich náboženského přesvědčení - období, kdy se stanou mnichy.
Tato poznámka, bez podrobnějšího vysvětlení, které by mohlo vyvolat vlnu nepochopení či odsuzování náboženství, však dostatečně svědčí o průlomu duchovního světa do prostředí fotbalu, výchovy mládeže a do myšlení, které většina "západních" sdělovacích prostředků odráží: do odtrženosti popisování různých zpráv o neštěstí a katastrofách od reality, jíž je provázanost "našeho" světa se světem Božím.
A tragické události jsou z tohoto pohledu varovným či vedoucím prstem Nejsvětější Trojice:
vedení Duchem k oběti – ke kalvárské tragédii umučení a popravení nevinného Božího Syna na římském popravčím nástroji – na kříži, porozumění této Oběti všech lidských i božských obětí, k jejímu přijetí ve svatém křtu, a tak k naplnění cesty "katharsis", očisty, která dává všem nábožensky žijícím lidem nejvyšším způsobem poznat v Ježíši Kristu Božství Syna: Otce. Nebeský domov pro všechny, kdo v Něj uvěří a Jemu se, hlubším způsobem než oni thajští fotbalisté, zasvětí.
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ V RITU ANTIQUIOR:
Osmá neděle po seslání Ducha Svatého
V Epištole svatého Pavla do Říma čteme o "Duchu Svatém, který nám přichází na pomoc v naší slabosti". On se, jak píše dál Apoštol, s naší slabostí spojuje božskou modlitbou, božským způsobem: "přimlouvá se za nás vzdechy nevyslovitelnými". Tak nám jsou odhalovány skryté záhyby nitra naší duše. Neproniknutelné stejně jako tajemství Nejsvětější Trojice, jež nám, kteří jsme Jej přijali tím, že jsme vyznali Ježíše Krista za Pána našeho života, dává volat k Bohu: „Abba! Otče!“
Mystickým způsobem – a to pevnou spoluprací udělované milosti s naší snahou -
nacházíme radost z věcí nebeských a nezávislost na věcech pozemských.
Boží láska přetváří náš život a připravuje nás pro nebeské království.
Modlíme se podle vzoru Ježíšova a v Jeho Duchu: takto se On modlil na této zemi, takto vyjadřoval svou touhu plnit Otcovu vůli, takto byl veden Božím Duchem k Oběti. Takto Jej následujeme - očišťovaní jako hříšníci – do nebe.
Podobenství evangelia je vzato z "černé kroniky" podnikatelů starověku. Náš Vykupitel nabízí vykoupení nepoctivému správci. Usvědčuje duchovně líné tím, že představuje sílu démona nepoctivosti a energii, s jakou se mu tento podnikatel odevzdal. O to více, jak rovněž píše Apoštol na jiném místě v listu Římanům, přijme Ducha Svatého, kdo energii, kterou vkládal do života hříchu, vloží do života milosti. A ten šíří dáváním almužen potřebným.
LITURGICKÁ MEŠNÍ ČTENÍ v cyklu B:
XVI. neděle v mezidobí
Ve
sportovním prostředí je pastýřem, vůdcem a tím, kdo se stará
o zušlechtění těla a psýché, muž nazývaný trenér.
Mladý trenér thajského chlapeckého fotbalového týmu byl dříve buddhistickým mnichem. Ve chvíli, kdy se se svými svěřenci dostal do ohrožení života mohl na základě Boží pedagogiky, Prozřetelnosti, která se svobodou vede všechny ke spáse duší, svým svěřencům pomoci i duchovně: modlit se s nimi a za ně.
Ve čtení z knihy proroka Jeremiáše slyšíme o pastýřích, kteří své stádo "rozptýlili", uvedli do nebezpečí a možné zkázy. A potom se nadto o něj "nestarali": nechali by jej v temnotách zahynout.
"Běda
pastýřům, kteří ničí a rozptylují stádo, které pasu" -
praví Hospodin.
Proto
praví Hospodin, Bůh Izraele, o pastýřích, kteří pasou můj
lid: "Vy jste rozptýlili mé stádo a rozehnali jste ho,
nestarali jste se o ně; proto já se postarám o vás pro špatnost
vašich skutků" - praví Hospodin. "Já sám shromáždím
zbytky svého stáda ze všech zemí, kam jsem ho vyhnal, a přivedu
je nazpět na jejich luhy, porostou a rozmnoží se.
Vzbudím
nad nimi pastýře, kteří je budou pást, nebudou se již bát ani
strachovat, už se neztratí" - praví Hospodin.
"Hle,
blíží se dni - praví Hospodin, kdy vzbudím Davidovi zákonitý
výhonek, krále, který bude panovat moudře a konat právo a
spravedlnost na zemi. Za jeho dnů dojde Juda spásy a Izrael bude
bydlet v bezpečí.
To
je jméno, kterým ho budou nazývat: 'Hospodin je naše
spravedlnost'."
Hlavním vychovatelem na cestě k Bohu je Bůh sám. V Ježíši Kristu dobrém pastýři nám Jeho Duch dává současné dobré pastýře pro záchranu našich duší a pro konečné oslavení našeho těla.
Svatý David zpívá v dnešním žalmu o Mesiáši – Kristu, jejž dosud neviděl. Chválí poznání Ducha Božího, jenž jej inspiruje.
Církev
tento žalm zpívá o Duchu Svatém, který nás vede k poznání
Ježíše Spasitele, jejž viděli apoštolové a učedníci, a
vyznali před Ním:
"Můj Pán a můj Bůh!"
Hospodin
je můj pastýř, nic nepostrádám,
dává mi prodlévat na svěžích pastvinách,
vodí mě k vodám, kde si mohu odpočinout,
občerstvuje
mou duši.
Vede
mě po správných cestách pro svoje jméno.
I kdybych šel temnotou rokle,
nezaleknu se zla, vždyť ty jsi se mnou.
Tvůj kyj a tvá hůl,
ty
jsou má útěcha.
Prostíráš
pro mě stůl
před zraky mých nepřátel,
hlavu mi mažeš olejem,
má
číše přetéká.
Štěstí
a přízeň mě provázejí
po všechny dny mého života,
přebývat smím v Hospodinově domě
na
dlouhé, předlouhé časy.
Židé
byli starým Izraelem. Křesťané se stali Božími bojovníky,
zápasníky - Izraelem novým. Nyní jsou pohané – sensu lato i
buddhisté – spolu s židy pozvání, aby byli tímto novým
Izraelem: Ježíš Kristus svou smrtí na kříži zbořil zeď,
která judaismus dělila od pohanství a uvedl je na novou platformu.
Jejím základem je nový člověk, Bohočlověk – On sám.
V Něm se má trenér thajského týmu stát po přijetí plné katharze plynoucí z drsného jeskynního dobrodružství, učedníkem Ježíšovým a novým a nejlepším trenérem, pastýřem, svých svěřenců v péči o jejich duši, psychiku a tělo.
I o něm prorocky píše svatý Pavel v listu Efesanům.
Bratři!
Protože
jste nyní spojeni s Kristem Ježíšem, vy, kteří jste kdysi byli
vzdálení, stali jste se blízkými Kristovou krví.
Jen
on je náš pokoj: obě dvě části židy i pohany spojil vjedno a
zboural přehradu, která je dělila - když na svém těle zrušil
příčinu nepřátelství, která záležela v Zákoně s jeho
příkazy a ustanoveními. Tak vytvořil ve své osobě z těchto
dvou částí jediného nového člověka, a tím zjednal pokoj a
křížem usmířil obě strany s Bohem v jednom těle, aby tak sám
na sobě udělal konec onomu nepřátelství.
A
pak přišel a zvěstoval pokoj vám, kteří jste byli daleko, i
těm, kteří byli blízko, neboť skrze něho máme my i vy přístup
k Otci v jednom Duchu.
Slovo
Boží z této neděle, řekl
před šesti lety Svatý otec Benedikt XVI.,
nám podává základní a stále strhující biblické téma.
Připomíná nám, že Bůh je pastýřem lidstva. To znamená, že
Bůh pro nás chce život, chce nás vést k dobrým pastvinám, kde
se budeme moci nasytit a odpočinout; nechce, abychom se ztratili a
zahynuli, nýbrž abychom na své cestě dosáhli cíle, kterým je
plnost života. Každý otec a každá matka přeje svým dětem
dobro, štěstí a realizaci. V dnešním evangeliu se Ježíš
představuje jako pastýř ztracených ovcí Izraelského domu. Jeho
pohled na lidi je vlastně „pastorační“. Evangelium této
neděle podle
sepsání svatého Marka například
říká: „Když Ježíš
vystoupil z lodi, uviděl velký zástup a bylo mu jich líto,
protože byli jako ovce bez pastýře; a začal je poučovat o mnoha
věcech“.
Ježíš svým způsobem kázání a svými skutky ztělesňuje
Boha-Pastýře, který se stará o nemocné a hříšníky, o ty,
kteří „se
ztratili“,
aby je přivedl do bezpečí v Otcově milosrdenství.
Mezi „ztracenými ovcemi“, které Ježíš zachránil, je také žena jménem Maria, která pochází z Magdaly u Galilejského jezera a proto se nazývá Magdalena. Na dnešek připadá v liturgickém kalendáři její liturgická památka. Evangelista Lukáš říká, že Ježíš z ní vyhnal sedm zlých duchů, to znamená, že ji vymanil z úplného otroctví zlému. V čem spočívá toto hluboké uzdravení, které Bůh působí skrze Ježíše? Spočívá v opravdovém, úplném pokoji, plodu smíření lidské osoby v ní samé a ve všech jejích vztazích: s Bohem, s druhými a se světem.
Zlý se totiž ustavičně snaží ničit Boží dílo, zasévá do lidského srdce rozdělení: mezi tělo a duši, mezi člověka a Boha, do osobních, sociálních a mezinárodních vztahů a také mezi člověka a stvoření. Zlý zasévá válku; Bůh tvoří pokoj. Ba dokonce, jak praví svatý Pavel, "Kristus „je náš pokoj: obě dvě části spojil v jedno a zboural přehradu, která je dělila, když na svém těle zrušil příčinu nepřátelství“. Aby toto dílo radikálního smíření uskutečnil, musel se Ježíš, Dobrý Pastýř, stát Beránkem, „Božím Beránkem, který snímá hříchy světa“. Jedině tak mohl realizovat krásný příslib Žalmu: „štěstí a přízeň mne provázejí po všechny dny mého života, přebývat smím v Hospodinově domě na dlouhé předlouhé časy“.
Apoštolové
se shromáždili u Ježíše a vypravovali mu všechno, co dělali a
učili. Řekl jim: "Pojďte i vy někam na opuštěné místo a
trochu si odpočiňte." Pořád totiž přicházelo a odcházelo
tolik lidí, že neměli čas ani se najíst.
Odjeli
tedy lodí na opuštěné místo, aby tam byli sami. Mnozí je viděli
odjíždět a poznali jejich úmysl. Ze všech měst se tam pěšky
sběhli a byli tam před nimi.
Když
Ježíš vystoupil, uviděl velký zástup a bylo mu jich líto,
protože byli jako ovce bez pastýře; a začal je poučovat o mnoha
věcech.
(Z
promluvy Svatého otce Benedikta XVI. před Angelus Domini 22. 7. AD
MMXII, Castel Gandolfo;
https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=16803;
https://www.hlavnespravy.sk/zachraneni-chlapci-z-jaskyne-opustili-nemocnicu/1467924)
Otec
Vladimír Mikulica
MODLITBA PO SVATÉM PŘIJÍMÁNÍ
Ty, které jsi vyvolil za pastýře,
Ježíši, pečující o spásu duše i o pozemské potřeby svých Dvanácti,
zveš po jejich návratu z první misijní cesty,
k odpočinku duše i těla,
aby se nasytili a odpočinuli si:
prožili svou dovolenou jen s Tebou,
stranou od ostatních.
Tak z duchovních bojovníků,
z nového týmu Dvanácti Izraele,
činíš muže přijímající a prožívající
"katharsis", očistu od démonů,
jimž podle Tvého poslání byli na svých cestách vystaveni,
aby s nimi bojovali a přemohli je
v duších plných nemoci
přijmout Tvé království.
Nyní je vedeš do samoty se Sebou,
k pravé rekreaci,
k pravému "být sám" v síle Ducha:
k "monachos" – mnišství
nyní ve Svatém přijetí Tebe.
Amen.