Někdo
ze zástupu požádal Ježíše: "Mistře, řekni mému
bratrovi, aby se rozdělil se mnou o dědictví!"
Odpověděl mu: "Člověče, kdo mě ustanovil nad vámi soudcem nebo rozhodčím?"
Potom jim řekl: "Dejte si pozor a chraňte se před každou chamtivostí. Neboť i když má někdo nadbytek, jeho život není zajištěn tím, co má."
Pověděl jim toto podobenství: "Jednomu bohatému člověku se na poli hojně urodilo. Uvažoval tedy sám pro sebe: 'Co mám udělat? Vždyť už nemám, kam svou úrodu uložit! Tohle udělám,' řekl si 'strhnu své stodoly, vystavím větší a tam složím všechno své obilí i své zásoby. Pak si mohu říci: Máš velké zásoby na mnoho let. Klidně si žij, jez, pij, vesele hoduj!‘
Bůh však mu řekl: 'Blázne, ještě této noci budeš muset odevzdat svou duši, a čí bude to, co jsi nashromáždil?'
Tak to dopadá s tím, kdo si hromadí poklady, ale není bohatý před Bohem."
Odpověděl mu: "Člověče, kdo mě ustanovil nad vámi soudcem nebo rozhodčím?"
Potom jim řekl: "Dejte si pozor a chraňte se před každou chamtivostí. Neboť i když má někdo nadbytek, jeho život není zajištěn tím, co má."
Pověděl jim toto podobenství: "Jednomu bohatému člověku se na poli hojně urodilo. Uvažoval tedy sám pro sebe: 'Co mám udělat? Vždyť už nemám, kam svou úrodu uložit! Tohle udělám,' řekl si 'strhnu své stodoly, vystavím větší a tam složím všechno své obilí i své zásoby. Pak si mohu říci: Máš velké zásoby na mnoho let. Klidně si žij, jez, pij, vesele hoduj!‘
Bůh však mu řekl: 'Blázne, ještě této noci budeš muset odevzdat svou duši, a čí bude to, co jsi nashromáždil?'
Tak to dopadá s tím, kdo si hromadí poklady, ale není bohatý před Bohem."
"Jednomu bohatému člověku se na poli hojně urodilo. Uvažoval tedy sám pro sebe: 'Co mám udělat?“
„Uvažovat
sám pro sebe“ v tomto případě znamená řešit věci bez vztahu k Bohu,
bez otázky, co On chce, jaká je jeho cesta. Takto uvažovat u sebe,
znamená propadat se do samoty se sebou samým. Do samoty bez Boha,
do samoty s ďáblem, který nás k ní vede cestou
hamižnosti, chtivosti věcí a majetku, lakomství.
„Jeden
z nejhorších druhů chudoby, kterou člověk může zakoušet,“
píše Svatý otec Benedikt XVI. ve své encyklice Caritas in
veritate,
„je samota. Je třeba si uvědomit, že také další druhy
chudoby, včetně materiální, se rodí z izolace, z toho, že se
člověku nedostává lásky nebo z těžkosti milovat. Chudoba často
vzniká z odmítnutí milovat Boha, z prvotního tragického uzavření
člověka v sobě samém, který myslí, že si sám stačí, anebo
že je pouze bezvýznamným a přechodným faktem, „cizincem“ ve
vesmíru, který vznikl náhodou. Člověk je odcizen, když je sám
nebo se odtrhává od reality, když odmítá myslet a věřit v
nějaký Základ.“
Základem
víry je nikoli jen slovo Ježíše Krista proti závislosti na
majetku, jež dnes jako součást svého vyjádření Ježíšova
Horského kázání na Velké cestě podává svatý evangelista
Lukáš, ale sám Ježíš, jemuž máme podle následujících slov
a skutků jej - Božího Syna na Velké cestě odevzdat svůj život.
„…Rozum
v této věci nalézá inspiraci a orientaci v křesťanském
zjevení, podle něhož společenství lidí nepohlcuje osobu do sebe
a neničí její autonomii, jako se to děje v různých formách
totalitarismu, ale dále ji zhodnocuje, protože vztah mezi osobou a
společenstvím je vztahem jednoho celku vůči druhému. Tak
jako rodinné společenství v sobě neanuluje osoby, které je
tvoří, a jako církev sama plně zhodnocuje „nové stvoření“,
které je křtem zařazeno do jejího živého Těla, tak také
jednota lidské rodiny v sobě neanuluje osoby, národy a kultury,
ale činí je vzájemně transparentnější a více jednotné v
jejich legitimních různostech.“
Církev
a zvláště její nejvyšší a nejdůležitější činnost na této
zemi, slavení mešní oběti, je proto cestou k plnému
rozvinutí každé osoby, která se vydala cestou, již logion
Ježíšovo charakterizuje: „Blaženější
je dávat než přijímat.“
Úkon,
kterým se toto slovo Ježíšovo zpřítomňuje, je offetorium –
přinášení darů, obětování, kdy na začátku mešní oběti
přinášíme s dary především své srdce: Ježíš nás učí
opačné cestě, než je cesta sebestředného a ziskuchtivého
boháče – budovatele.
„V
evangeliu dnešní neděle,“ rozvíjí
papež Benedikt XVI. tajemství cesty moudrosti, jež se otevírá
každému, kdo přichází na mši svatou, aby více dal, než
přijal,
„se Ježíšovo učení týká právě opravdové moudrosti a je
uvedeno otázkou jednoho muže ze zástupu: „Mistře,
řekni bratrovi, ať se se mnou rozdělí o dědictví“.
Ježíš
ve své odpovědi varuje posluchače, aby nedychtili po pozemských
dobrech a to podobenstvím o bohatém hlupákovi, který sice pro
sebe nashromáždil hojnou sklizeň, přestal pracovat, užívá si
svého majetku a vrhá se do zábav; dokonce si namlouvá, že může
oddálit smrt „Bůh
mu však řekl: Blázne, ještě této noci budeš muset odevzdat
svou duši, a čí bude to, co jsi nashromáždil?“
Hloupý
člověk v Bibli je ten, kdo nechce brát na vědomí ze zkušenosti
o viditelných věcech, že nic netrvá navždy, že všechno pomíjí:
mládí, jakož i tělesná síla, pohodlí ale i funkce moci. Učinit
svůj život závislý na tak pomíjivých věcech, je tedy hloupost.
Člověk, který důvěřuje v Pána, se naopak neobává
protivenství života, ani nevyhnutelné skutečnosti smrti: je to
muž, který získal „moudré srdce“ jako svatí.“
(Z
promluvy Svatého otce Benedikta XVI. při modlitbě Anděl Páně
v Castel Gandolfo 1. 8. AD 2010
O.
Vladimir Mikulica
MODLITBA
Jedině
Tobě, Ježíši,
protože
jsi Bůh a člověk,
příslušní
zbořit starou stodolu
a
vystavět – ve třech dnech - novou,
ačkoli
víš, že Otec již první noci Ti nabídl smrt,
výkupnou
smrt za nás chtivé a lakotné hříšníky,
kteří
- zaslepeni propůjčeným majetkem -
se
nechávají tímto démonem vést k dalšímu, již smrtelnému
hříchu,
k pýše,
v níž se stavějí na Tvé místo
a
aniž by na rozdíl od Tebe znali a mohli uslyšet láskyplný hlas
ve chvíli smrti,
který
zve do věčného života.
Chtějí
strhnout stodolu a stavět novou,
podobně
jako pyšný člověk z Babylonu
propadají
touze být ve věcech plánovaní svých hospodářských a
finančních úspěchů
na
Tobě nezávislí.
Děkujeme
Ti za slova Svatého otce Benedikta XVI.,
jimiž
nám ve své encyklice odhaluje marnost protikrizových ekonomických
opatření těch,
kdo
jsou vzdáleni od Tebe,
vzdáleni
od Tvé Církve,
vzdáleni
od schopnosti jít na mši svatou
a
při obětním průvodu od východu k tomuto světu peněz a
majetku cestou k oltáři
své
finance a majetek vložit na mešní patenu,
a
tak uslyšet jednoho, posledního dne či noci na této zemi:
„Služebníku
věrný, málo jsi spravoval věrně,…vejdi v radost
–
do sýpky duchovní
radosti,
již
ti postavil Tvůj Pán“ – Ty sám: rozsévač i spravedlivý žnec
nového stvoření.
Amen.